Veebilehe vaatamiseks proovi teist veebilehitsejat.

Ergonoomiline õppimis- ja töönurk

Sea sisse ergonoomiline õppimis- ja töönurk

Alanud sügishooaeg tõotab kaasa tuua rohkem kodus õppimist ja töötamist kui varasemad aastad. Kui sead sisse koolijütsi õppimisnurgakest või oled kodukontori loomist seni edasi lükanud, tasub mõelda, kuidas kodune töökoht võimalikult ergonoomiline ehk kehasõbralik saaks. Mõtle hoolega läbi, millised võiksid olla kodune töölaud ja tool ning milliseid vahendeid veel valmis panna, et soodustada kehaasendite varieerimist.

Laud, mis kasvab ja kahaneb

Ergonoomiline töökeskkond on selline, kus töövahendid sobivad nende kasutaja füüsiliste eelduste ja personaalsete vajadustega. Seetõttu koguvad muudetava kõrgusega lauad üha enam populaarsust ning neid toodetakse igas hinnaklassis. Sõltuvalt otstarbest leidub kahte tüüpi reguleeritavaid laudu. Ühed on mõeldud selleks, et „kasvada“ koos lapsega, teised selleks, et töötamise või õppimise käigus asendit vahetada.

Valides lauda kooliteed alustavale lapsele, võib ergonoomiline mööbel tunduda kallis. Tasub aga otsida lahendust, mida on võimalik kasutada algklassidest gümnaasiumini välja. Mitmed tootjad pakuvad lastetoa mööblikomplekte, mille elemente saab lapse kasvades nutikalt ümber paigutada. Kui eelistad elektrilist kirjutuslauda, tuleks jälgida, et see läheb madalamale kui standardkõrgus (75 cm) – siis sobib see ka väiksemale lapsele.

Muudetava kõrgusega lauaplaadiga laste kirjutuslaud Eesti mööblitootjalt Kaissu (kaissupood.ee)

Kodukontorit või töönurka sisse seades ja oma harjumusi üle vaadates pea silmas spetsialistide soovitust: 50% ajast tööta istudes, 25% seistes ning 25% ajast liikudes. Püstises asendis soovitatakse tööd teha järjest 15-20 minutit ning seda tunniste või kaheste vahedega.

Seega võid reguleeritava laua asemel kasutada aeg-ajalt näiteks pinki, mida saab tööpinna kõrgenduseks laua peale tõsta. Kui toimetad kodus sülearvutiga, investeeri esmajoones lisaklaviatuuri, et saaksid istudes arvutiekraani laual kõrgemale paigutada – kasvõi kingakarbile.

Fotol ergonoomiline laud lastele, mis lisaks kõrguse reguleerimisele võimaldab palju muudki (moll-system.ee)

Kui ühte töölauda kasutab nii laps kui täiskasvanu, on elektriliselt tõstetav laud mõistagi mugav ja praktiline. Peenemad mudelid võimaldavad koguni mitu laua positsiooni salvestada, mis teeb nende vahetamise eriti ladusaks. 

Nutikas ja keskkonnahoidlik lahendus on muuta oma olemasolev laud reguleeritavaks, asendades vaid lauajalad elektrilistega (sellist teenust pakub näiteks Seisuk Furniture).

Fotol töölaud, mille kõrgust saab elektriliselt reguleerida 65–125 cm (ikea.ee)

Tool, sadul või pukk?

Ergonoomilisest lauast on vähe kasu, kui tool ei toeta õiget kehaasendit. Vähemalt tooli kõrgus peab olema reguleeritav. Klassikalisel kontoritoolil istudes peab saama toetada selja vastu seljatuge ja hoida jalad täistallaga vastu maad. Lisaks oleks hea, kui saab reguleerida ka seljatoe ja istme vahelist kaldenurka ning istme sügavust.

Töökohta kujundades seatakse kõigepealt enda järgi paika tool, siis laud ning lõpuks ekraani kaugus ja kõrgus. Siiski ei tohiks isegi ergonoomilise laua ja tooli puhul pidevalt ühes asendis istuda. Oluline on teha regulaarseid pause ja asendit vahetada. Selleks, et pakkuda laua taga töötades kehale vaheldust, on loodud mitmesuguseid alternatiivseid istevahendeid.

Fotol lihtne ja funktsionaalne töötool (isku.ee)

Üheks ergonoomilisemaks harjumuspärase tooli asendajaks peetakse sadultooli. See on sadulataolise isteosaga pukk, mille peal on raske kössi vajuda. Leidub ka mitmesuguseid kiikuvaid pukktoole, millele toetudes tuleb tasakaalupunkt saavutada ning see pakub süvalihastele vajalikku stimulatsiooni. 

Kõrgemate pukilaadsete toolide eelis on see, et poolpüstine asend aitab hoida selja sirgena ja peletada ehk väsimustki, kuid neid saab kasutada ainult koos kõrgema või tõstetava lauaga.

Tavamõõdus lauaga annab sobitada võimlemispalli ning põlvetooli, millel istutakse pool-põlvili. Üks pall või pukk võiks seista laste õppimisnurgas, kuid kindlasti lisaks klassikalisele toolile, mitte selle asemel.

Fotol: põlvili asendit võimaldava tooliga saab kergelt kiikuda, mis meeldib eriti lastele (varierfurniture.com; ergonomik.ee)

Varieeri asendeid

Nagu juba mainitud, on pauside tegemine vajalik sõltumata laua ja tooli ergonoomilisusest.  Iga 30-45 minuti järel tuleks toolilt tõusta ja ennast pisut venitada või korraks asendit vahetada.

Mõttetööks sobib näiteks rätsepiste põrandal. Vajadusel võta istumise alla padi ning toeta selga vastu seina. Kui võimalik, paiguta ukseavasse lõuatõmbekang või lastetuppa varbsein – ja kasuta neid pauside ajal rippumiseks.

Julgusta ka lapsi sageli asendit vahetama. Mõelge selleks koos erinevaid võimalusi ja valige lastetuppa liivakell, mis pause meelde tuletab ning patju või matte, et ka põrandal mugavam oleks. Näiteks võib joonistada püsti seistes, kirjutada istudes, võõrsõnu korrata põrandal selili, lugeda kõhuli ning korrutustabelit õppida varbseinal rippudes.